Page 4 - ITINERARIS Llengua catalana 4
P. 4

                      Cada setmana,
  que comença amb una situació real
et planteja un repte que et farà pensar
             EM POTS PASSAR EL DAIXONSES, LUCAS?
AIXÒ NO! L’EINA AMB EL MÀNEC GROC QUE SERVEIX PER CARGOLAR. EL, EL...
Per a què serveixen les descripcions?
Què pots fer si no recordes el nom d’un objecte o d’una persona?
EN AQUEST ITINERARI APRENDRÀS...
a identificar els detalls que ajuden a descriure les coses. a triar les característiques més importants d’un animal per descriure’l.
a accentuar correctament.
TÉ.
AH!, EL TORNAVÍS. HO PODIES HAVER DIT ABANS!
17
ENS FIXEM COM ÉS UNA DESCRIPCIÓ
1 Què ha explicat sobre el tornavís, el pare d’en Lucas, perquè endevinés què li demanava?
On era. De quin color és. Per a què serveix. Quan el va comprar.
2 En Lucas gaudeix molt de les descripcions dels llibres,
com aquesta que ha llegit en la novel·la En Jim Botó i en Lluc el maquinista:
OBSERVEM COM ES CREA UNA DESCRIPCIÓ
3 Digues quina paraula descriu les característiques d’aquests elements del text:
                   ARBRES
TRONCS VELS DE BOIRA
Fixa-t’hi bé. Què et sembla?
TEULADETA ALES OCELLETS
                   Les paraules que ja estaven escrites serveixen per saber...
de què es parla. com és allò de què es parla.
Les paraules que has escrit tu serveixen per saber...
      Allà hi havia arbres meravellosos i flors de rars colors i formes, però d’una manera estranya tots sembla- ven ser transparents, transparents com el vidre de colors. Davant la finestra per on en Jim mirava hi havia un arbre molt gran, molt vell, d’un tronc tan poderós que tres homes reunits no l’haurien pogut abraçar. Però al seu través es podia veure tot el que hi havia al darrere, com a través d’un aquari. L’arbre era d’un delicat color violeta, i per aquest motiu tot el que es veia al seu darrere semblava també d’un tendre violeta.
Perfumats vels de boira flotaven damunt els prats per on ser- pejaven rius sobre els quals oscil·laven delicats ponts, prims i fins com la porcellana. Alguns d’aquests ponts tenien una curiosa teuladeta de la qual penjaven milers de campanetes de plata que la llum de la matinada feia guspirejar. També de molts arbres i flors penjaven campanetes de plata i quan el lleu ventet de la matinada alenava sobre la terra, alesho- res ressonava per arreu el so multiplicat de tantes veus, fi i delicat.
Grans papallones d’ales resplendents planejaven aquí i allà entre els arbres, i diminuts ocellets de llargs becs arquejats xuclaven la mel i les gotes de rosada dels calzes.
10
   qui ho diu. com és.
4 Les descripcions ens fan imaginar allò que no veiem. Dibuixa com creus que és:
LES PARAULES QUE ELS DESCRIUEN NO SEMPRE S’ESCRIUEN AL DARRERE.
     Un color violeta delicat
 Un bec llarg i arquejat
      5 Quina imatge et fa pensar en el fragment que has llegit?
                              Itinerari 17 99
   98
       SITUACIÓ INICIAL
REPTE O PREGUNTA
OBJECTIUS
NÚMERO D’ITINERARI
DIMENSIONS
Comprensió lectora Expressió escrita Literària Comunicació oral
Plurilingüe
i intercultural
FASES DEL PROCÉS
ACTIVITATS
Individual Per parelles En grup Tots junts
                             
















































   2   3   4   5   6