-
Per què aquest projecte?
-
En el projecte DE LES COVES ALS CASTELLS els nens i les nenes viatjaran en el temps per descobrir com eren els nostres avantpassats més antics, i entendran què és la història, per a què serveix i com s’estudia. I el més important: comprovaran que tots ells en formen part.
Tot ha començat amb la visita d’una mestra que ens demana que l’ajudem: vol que els nens i les nenes més petits de l’escola s’interessin per la història, que tinguin ganes de conèixer com eren els homes i les dones prehistòrics, com vivien els romans i els grecs antics o què es feia a l’edat mitjana.
Quin repte! Ens haurem de convertir en experts per explicar-ho d’una manera fàcil i divertida… Serem els padrins d'història dels més petits de la nostra escola.
-
Programació i orientacions generals
-
Orientacions generals
- El projecte sorgeix de la necessitat i del plantejament d'un repte i acaba amb la seva resolució. En la fase COMENCEM, s'explica la situació que donarà peu a la investigació; en aquest cas, que una mestra de cicle inicial vol que els nens i les nenes petits de primària s’interessin per la història més antiga. Un cop plantejat, doncs, el repte —convertir-nos en padrins d’història dels nens i les nenes de cicle inicial—, ens organitzem i planifiquem com el podem resoldre. Després, INVESTIGAREM per què ordenem la història i per què en fem parts, quines són aquestes parts i quins fets importants marquen el pas d'una a l'altra. ACABAREM amb la síntesi i la transferència de tot el que hem après.
- El projecte està pensat per treballar durant un mes aproximadament i es proposen nou activitats amb diferents subactivitats i propostes. Aquestes, però, es poden allargar més o menys en el temps en funció de la seva personalització i de l'interès i la motivació del grup classe.
- Per al projecte, cal tenir en compte la col·laboració de les famílies. Les famílies ens ajuden aportant informació, objectes i material relacionat amb el pas del temps i contestant les preguntes que prepararan els alumnes en algunes de les activitats.
- El projecte conté:
- Material i recursos per al mestre (guia i recursos digitals).
- Material col·lectiu.
- Material per a l'alumne.
Els nens i les nenes han de comprendre que...- Al llarg dels anys hem adquirit coneixements i n’adquirim de nous, que som capaços de compartir amb els més petits adaptant-los a la seva edat.
- La història ens explica per què el món és com és.
- Tots i cada un de nosaltres formem part de la història.
- Els humans tenim un origen comú, com a descendents d’una família de primats: els homínids.
- Som el resultat de l’herència dels pobles i les societats que ens han precedit: prehistòrics, ibers, grecs, romans, medievals...
Comencem. El repteAcceptar el repte fa que ens plantegem preguntes: Què és la història? Què en sabem, nosaltres? Per a què serveix? Què hi tenim a veure? Abans de fer de padrins d'història, ens hem d'informar de moltes coses.
Aquesta fase inicial consta de dues activitats amb diferents subactivitats. Plantegem el repte, el comprenem i planifiquem què hem de fer: què sabem i què volem saber, per on començarem a investigar, com ho farem...
Tenim propostes per treballar amb diferents suports i de forma cooperativa, en grup (conversa, exposició, manipulació d'etiquetes i fotografies) i, també, de forma individual.
Cada alumne pot incloure en la seva carpeta d'aprenentatge els diferents materials (evidències d'aprenentatge) que anem elaborant: fitxes, dibuixos, imatges...
InvestiguemPer resoldre el repte, cal que investiguem i fem activitats dirigides a aprendre el que no sabem sobre la història.
Aprendrem per què ordenem la història en edats i per què anomenem cada edat d'una manera. Coneixerem quins fets importants marquen el pas d'una edat a l'altra i aprendrem com va evolucionar la humanitat des de la prehistòria fina a l'edat mitjana.
Al llarg de les cinc activitats d'aquesta fase aprendrem conceptes i maneres de treballar entre tots, en grup, i per parelles. Farem servir rutines de pensament i estructures cooperatives i resoldrem activitats que ens faran conscients del propi procés d'aprenentatge.
Acabem. El producte finalEn aquesta fase de l'itinerari farem una síntesi de tot el que hem après i elaborarem un producte que doni resposta al repte plantejat.
Mitjançant les dues darreres activitats (Padrins d'història: mans a l'obra! i La porta del temps), aplicarem tot el que hem après oferint als més petits de l'escola una exposició-jornada amb tota una sèrie d'activitats pensades perquè els nens i les nenes aprenguin com era la vida a la prehistòria, a l'edat antiga i a l'edat mitjana i perquè, a més, s'ho passin bé.
-
Material recomanat
-
COM PODEM FER SERVIR ELS MATERIALS?
Per treballar durant el projecte, disposem de diferents tipus de materials editats, en diferents suports, però per aconseguir personalitzar i fer nostre el projecte segurament haurem de fer servir altres materials relacionats amb la pròpia experiència dels alumnes o bé materials estretament vinculats amb el que es treballi en cada moment a l'aula.
En el projecte DE LES COVES ALS CASTELLS els nens i les nenes viatjaran en el temps per descobrir com eren els nostres avantpassats més antics, i entendran què és la història, per a què serveix i com s’estudia. I el més important: comprovaran que tots ells en formen part.
Tot ha començat amb la visita d’una mestra que ens demana que l’ajudem: vol que els nens i les nenes més petits de l’escola s’interessin per la història, que tinguin ganes de conèixer com eren els homes i les dones prehistòrics, com vivien els romans i els grecs antics o què es feia a l’edat mitjana.
Quin repte! Ens haurem de convertir en experts per explicar-ho d’una manera fàcil i divertida… Serem els padrins d'història dels més petits de la nostra escola.
- El projecte sorgeix de la necessitat i del plantejament d'un repte i acaba amb la seva resolució. En la fase COMENCEM, s'explica la situació que donarà peu a la investigació; en aquest cas, que una mestra de cicle inicial vol que els nens i les nenes petits de primària s’interessin per la història més antiga. Un cop plantejat, doncs, el repte —convertir-nos en padrins d’història dels nens i les nenes de cicle inicial—, ens organitzem i planifiquem com el podem resoldre. Després, INVESTIGAREM per què ordenem la història i per què en fem parts, quines són aquestes parts i quins fets importants marquen el pas d'una a l'altra. ACABAREM amb la síntesi i la transferència de tot el que hem après.
- El projecte està pensat per treballar durant un mes aproximadament i es proposen nou activitats amb diferents subactivitats i propostes. Aquestes, però, es poden allargar més o menys en el temps en funció de la seva personalització i de l'interès i la motivació del grup classe.
- Per al projecte, cal tenir en compte la col·laboració de les famílies. Les famílies ens ajuden aportant informació, objectes i material relacionat amb el pas del temps i contestant les preguntes que prepararan els alumnes en algunes de les activitats.
- El projecte conté:
- Material i recursos per al mestre (guia i recursos digitals).
- Material col·lectiu.
- Material per a l'alumne.
- Al llarg dels anys hem adquirit coneixements i n’adquirim de nous, que som capaços de compartir amb els més petits adaptant-los a la seva edat.
- La història ens explica per què el món és com és.
- Tots i cada un de nosaltres formem part de la història.
- Els humans tenim un origen comú, com a descendents d’una família de primats: els homínids.
- Som el resultat de l’herència dels pobles i les societats que ens han precedit: prehistòrics, ibers, grecs, romans, medievals...
Acceptar el repte fa que ens plantegem preguntes: Què és la història? Què en sabem, nosaltres? Per a què serveix? Què hi tenim a veure? Abans de fer de padrins d'història, ens hem d'informar de moltes coses.
Aquesta fase inicial consta de dues activitats amb diferents subactivitats. Plantegem el repte, el comprenem i planifiquem què hem de fer: què sabem i què volem saber, per on començarem a investigar, com ho farem...
Tenim propostes per treballar amb diferents suports i de forma cooperativa, en grup (conversa, exposició, manipulació d'etiquetes i fotografies) i, també, de forma individual.
Cada alumne pot incloure en la seva carpeta d'aprenentatge els diferents materials (evidències d'aprenentatge) que anem elaborant: fitxes, dibuixos, imatges...
Per resoldre el repte, cal que investiguem i fem activitats dirigides a aprendre el que no sabem sobre la història.
Aprendrem per què ordenem la història en edats i per què anomenem cada edat d'una manera. Coneixerem quins fets importants marquen el pas d'una edat a l'altra i aprendrem com va evolucionar la humanitat des de la prehistòria fina a l'edat mitjana.
Al llarg de les cinc activitats d'aquesta fase aprendrem conceptes i maneres de treballar entre tots, en grup, i per parelles. Farem servir rutines de pensament i estructures cooperatives i resoldrem activitats que ens faran conscients del propi procés d'aprenentatge.
En aquesta fase de l'itinerari farem una síntesi de tot el que hem après i elaborarem un producte que doni resposta al repte plantejat.
Mitjançant les dues darreres activitats (Padrins d'història: mans a l'obra! i La porta del temps), aplicarem tot el que hem après oferint als més petits de l'escola una exposició-jornada amb tota una sèrie d'activitats pensades perquè els nens i les nenes aprenguin com era la vida a la prehistòria, a l'edat antiga i a l'edat mitjana i perquè, a més, s'ho passin bé.
COM PODEM FER SERVIR ELS MATERIALS?
Per treballar durant el projecte, disposem de diferents tipus de materials editats, en diferents suports, però per aconseguir personalitzar i fer nostre el projecte segurament haurem de fer servir altres materials relacionats amb la pròpia experiència dels alumnes o bé materials estretament vinculats amb el que es treballi en cada moment a l'aula.