Per què aquest projecte?

En el projecte DE LES COVES ALS CASTELLS els nens i les nenes viatjaran en el temps per descobrir com eren els nostres avantpassats més antics, i entendran què és la història, per a què serveix i com s’estudia. I el més important: comprovaran que tots ells en formen part.

Tot ha començat amb la visita d’una mestra que ens demana que l’ajudem: vol que els nens i les nenes més petits de l’escola s’interessin per la història, que tinguin ganes de conèixer com eren els homes i les dones prehistòrics, com vivien els romans i els grecs antics o què es feia a l’edat mitjana.

Quin repte! Ens haurem de convertir en experts per explicar-ho d’una manera fàcil i divertida… Serem els padrins d'història dels més petits de la nostra escola.

 

Programació i orientacions generals

Programació

Orientacions generals
  • El projecte sorgeix de la necessitat i del plantejament d'un repte i acaba amb la seva resolució. En la fase COMENCEM, s'explica la situació que donarà peu a la investigació; en aquest cas, que una mestra de cicle inicial vol que els nens i les nenes petits de primària s’interessin per la història més antiga. Un cop plantejat, doncs, el repte —convertir-nos en padrins d’història dels nens i les nenes de cicle inicial—, ens organitzem i planifiquem com el podem resoldre. Després, INVESTIGAREM per què ordenem la història i per què en fem parts, quines són aquestes parts i quins fets importants marquen el pas d'una a l'altra. ACABAREM amb la síntesi i la transferència de tot el que hem après.
  • El projecte està pensat per treballar durant un mes aproximadament i es proposen nou activitats amb diferents subactivitats i propostes. Aquestes, però, es poden allargar més o menys en el temps en funció de la seva personalització i de l'interès i la motivació del grup classe.
  • Per al projecte, cal tenir en compte la col·laboració de les famílies. Les famílies ens ajuden aportant informació, objectes i material relacionat amb el pas del temps i contestant les preguntes que prepararan els alumnes en algunes de les activitats.
  • El projecte conté:
    • Material i recursos per al mestre (guia i recursos digitals).
    • Material col·lectiu.
    • Material per a l'alumne.
Els nens i les nenes han de comprendre que...
  • Al llarg dels anys hem adquirit coneixements i n’adquirim de nous, que som capaços de compartir amb els més petits adaptant-los a la seva edat.
  • La història ens explica per què el món és com és.
  • Tots i cada un de nosaltres formem part de la història.
  • Els humans tenim un origen comú, com a descendents d’una família de primats: els homínids.
  • Som el resultat de l’herència dels pobles i les societats que ens han precedit: prehistòrics, ibers, grecs, romans, medievals...
Comencem. El repte

Acceptar el repte fa que ens plantegem preguntes: Què és la història? Què en sabem, nosaltres? Per a què serveix? Què hi tenim a veure? Abans de fer de padrins d'història, ens hem d'informar de moltes coses.

Aquesta fase inicial consta de dues activitats amb diferents subactivitats. Plantegem el repte, el comprenem i planifiquem què hem de fer: què sabem i què volem saber, per on començarem a investigar, com ho farem...

Tenim propostes per treballar amb diferents suports i de forma cooperativa, en grup (conversa, exposició, manipulació d'etiquetes i fotografies) i, també, de forma individual.

Cada alumne pot incloure en la seva carpeta d'aprenentatge els diferents materials (evidències d'aprenentatge) que anem elaborant: fitxes, dibuixos, imatges...

Investiguem

Per resoldre el repte, cal que investiguem i fem activitats dirigides a aprendre el que no sabem sobre la història.

Aprendrem per què ordenem la història en edats i per què anomenem cada edat d'una manera. Coneixerem quins fets importants marquen el pas d'una edat a l'altra i aprendrem com va evolucionar la humanitat des de la prehistòria fina a l'edat mitjana.

Al llarg de les cinc activitats d'aquesta fase aprendrem conceptes i maneres de treballar entre tots, en grup, i per parelles. Farem servir rutines de pensament i estructures cooperatives i resoldrem activitats que ens faran conscients del propi procés d'aprenentatge.

Acabem. El producte final

En aquesta fase de l'itinerari farem una síntesi de tot el que hem après i elaborarem un producte que doni resposta al repte plantejat.

Mitjançant les dues darreres activitats (Padrins d'història: mans a l'obra! La porta del temps), aplicarem tot el que hem après oferint als més petits de l'escola una exposició-jornada amb tota una sèrie d'activitats pensades perquè els nens i les nenes aprenguin com era la vida a la prehistòria, a l'edat antiga i a l'edat mitjana i perquè, a més, s'ho passin bé.

Material recomanat

COM PODEM FER SERVIR ELS MATERIALS?

Per treballar durant el projecte, disposem de diferents tipus de materials editats, en diferents suports, però per aconseguir personalitzar i fer nostre el projecte segurament haurem de fer servir altres materials relacionats amb la pròpia experiència dels alumnes o bé materials estretament vinculats amb el que es treballi en cada moment a l'aula.

En el projecte DE LES COVES ALS CASTELLS els nens i les nenes viatjaran en el temps per descobrir com eren els nostres avantpassats més antics, i entendran què és la història, per a què serveix i com s’estudia. I el més important: comprovaran que tots ells en formen part.

Tot ha començat amb la visita d’una mestra que ens demana que l’ajudem: vol que els nens i les nenes més petits de l’escola s’interessin per la història, que tinguin ganes de conèixer com eren els homes i les dones prehistòrics, com vivien els romans i els grecs antics o què es feia a l’edat mitjana.

Quin repte! Ens haurem de convertir en experts per explicar-ho d’una manera fàcil i divertida… Serem els padrins d'història dels més petits de la nostra escola.

 

Programació

Orientacions generals
  • El projecte sorgeix de la necessitat i del plantejament d'un repte i acaba amb la seva resolució. En la fase COMENCEM, s'explica la situació que donarà peu a la investigació; en aquest cas, que una mestra de cicle inicial vol que els nens i les nenes petits de primària s’interessin per la història més antiga. Un cop plantejat, doncs, el repte —convertir-nos en padrins d’història dels nens i les nenes de cicle inicial—, ens organitzem i planifiquem com el podem resoldre. Després, INVESTIGAREM per què ordenem la història i per què en fem parts, quines són aquestes parts i quins fets importants marquen el pas d'una a l'altra. ACABAREM amb la síntesi i la transferència de tot el que hem après.
  • El projecte està pensat per treballar durant un mes aproximadament i es proposen nou activitats amb diferents subactivitats i propostes. Aquestes, però, es poden allargar més o menys en el temps en funció de la seva personalització i de l'interès i la motivació del grup classe.
  • Per al projecte, cal tenir en compte la col·laboració de les famílies. Les famílies ens ajuden aportant informació, objectes i material relacionat amb el pas del temps i contestant les preguntes que prepararan els alumnes en algunes de les activitats.
  • El projecte conté:
    • Material i recursos per al mestre (guia i recursos digitals).
    • Material col·lectiu.
    • Material per a l'alumne.
Els nens i les nenes han de comprendre que...
  • Al llarg dels anys hem adquirit coneixements i n’adquirim de nous, que som capaços de compartir amb els més petits adaptant-los a la seva edat.
  • La història ens explica per què el món és com és.
  • Tots i cada un de nosaltres formem part de la història.
  • Els humans tenim un origen comú, com a descendents d’una família de primats: els homínids.
  • Som el resultat de l’herència dels pobles i les societats que ens han precedit: prehistòrics, ibers, grecs, romans, medievals...
Comencem. El repte

Acceptar el repte fa que ens plantegem preguntes: Què és la història? Què en sabem, nosaltres? Per a què serveix? Què hi tenim a veure? Abans de fer de padrins d'història, ens hem d'informar de moltes coses.

Aquesta fase inicial consta de dues activitats amb diferents subactivitats. Plantegem el repte, el comprenem i planifiquem què hem de fer: què sabem i què volem saber, per on començarem a investigar, com ho farem...

Tenim propostes per treballar amb diferents suports i de forma cooperativa, en grup (conversa, exposició, manipulació d'etiquetes i fotografies) i, també, de forma individual.

Cada alumne pot incloure en la seva carpeta d'aprenentatge els diferents materials (evidències d'aprenentatge) que anem elaborant: fitxes, dibuixos, imatges...

Investiguem

Per resoldre el repte, cal que investiguem i fem activitats dirigides a aprendre el que no sabem sobre la història.

Aprendrem per què ordenem la història en edats i per què anomenem cada edat d'una manera. Coneixerem quins fets importants marquen el pas d'una edat a l'altra i aprendrem com va evolucionar la humanitat des de la prehistòria fina a l'edat mitjana.

Al llarg de les cinc activitats d'aquesta fase aprendrem conceptes i maneres de treballar entre tots, en grup, i per parelles. Farem servir rutines de pensament i estructures cooperatives i resoldrem activitats que ens faran conscients del propi procés d'aprenentatge.

Acabem. El producte final

En aquesta fase de l'itinerari farem una síntesi de tot el que hem après i elaborarem un producte que doni resposta al repte plantejat.

Mitjançant les dues darreres activitats (Padrins d'història: mans a l'obra! La porta del temps), aplicarem tot el que hem après oferint als més petits de l'escola una exposició-jornada amb tota una sèrie d'activitats pensades perquè els nens i les nenes aprenguin com era la vida a la prehistòria, a l'edat antiga i a l'edat mitjana i perquè, a més, s'ho passin bé.

COM PODEM FER SERVIR ELS MATERIALS?

Per treballar durant el projecte, disposem de diferents tipus de materials editats, en diferents suports, però per aconseguir personalitzar i fer nostre el projecte segurament haurem de fer servir altres materials relacionats amb la pròpia experiència dels alumnes o bé materials estretament vinculats amb el que es treballi en cada moment a l'aula.

Aquest projecte ha estat concebut i elaborat per l'equip pedagògic i editorial de Text-laGalera:

Autoria i coordinació del projecte: Sílvia Ruiz

DISSENY: CASS

Maquetació: Montserrat Estévez

Coordinació pedagògica: Anna Canals

Direcció: Xavier Carrasco

Redacció i edició: Meritxell Armengol

Il·lustracions: Roger Zanni

Fotografies: Dreamstime, Fotolia, Istockphoto, Pixabay, ShutterStock

Disseny digital: Carles Marsal

Correcció: M. Mercè Estévez

Desenvolupament Guia digital: Basetis

Qualsevol mena de reproducció, distribució, comunicació pública o transformació d'aquesta obra resta rigorosament prohibida i estarà sotmesa a les sancions establertes per la llei. L'editor faculta el CEDRO (Centre Espanyol de Drets Reprogràfics, www.cedro.org) perquè pugui autoritzar-ne la fotocòpia o l'escanejat d'algun fragment a les persones que hi estiguin interessades.