Observar la galeria d’imatges de l’hort i identificar què són.
  • Si no ho heu fet abans, podeu convidar els nens i les nenes a veure el vídeo de presentació de l’hort que es treballa en la proposta 1.

  • Projecteu la galeria d’imatges de les hortalisses amb la PDI i mireu entre tots d’identificar què són. Animeu els nens i les nenes a explicar les seves vivències. Podeu plantejar-los aquestes preguntes:

    Quins aliments d’aquests heu tastat mai? Quins us agraden més? Com deuen créixer els enciams? I les pastanagues? Creixen sols? Es veu la pastanaga quan mirem la planta d’on creix? Les pastanagues tenen un gust salat com les olives, picant com el xoriço, dolç...? I les mongetes?

Jugar amb les imatges del Fotoparaules per identificar les diferents hortalisses que es pot trobar a l’hort.
  • Poseu les imatges del Fotoparaules de cara avall al centre de la rotllana i digueu a un nen o una nena que n’agafi una i la miri. La resta de companys li han d’anar fent preguntes que es puguin respondre amb un sí o un no per intentar endevinar de quina hortalissa es tracta. Per exemple:

    És de color verd? Té fulles? Es menja crua?...

    Ajudeu els nens i les nenes a formular les preguntes correctament i també a l’hora de respondre-les. El nen o la nena que endevini l’hortalissa agafarà una altra imatge, i així successivament.

Plantejar l’endevinalla. Encerclar o marcar amb un gomet, en la làmina de treball, la imatge que representa la col i treballar-ne el nom.
  • Podeu dir l’endevinalla en veu alta i demanar que identifiquin en la galeria d’imatges el producte al qual creuen que correspon. El poden encerclar amb les eines de la pissarra. Feu que s’adonin de les pistes que dona l’endevinalla.

  • Projecteu la làmina de treball amb la PDI i proposeu-los que descriguin els dibuixos i que es fixin en el text de l’endevinalla. Demaneu-los que pensin la solució de l’endevinalla (col) si encara no la saben. Podeu deixar-los escoltar l’endevinalla tantes vegades com vulgueu (arxiu d’àudio).

  • Segons el grup, podeu escriure el mot COL. Treballeu l’escriptura de paraules significatives amb la pissarra màgica i les làmines de lletres: pregunteu- los amb quina lletra o so comença el mot COL; proposeu-los que busquin paraules que comencin igual o cartells de la classe en què hi hagi la lletra O, que escriguin una ratlleta a sota de cada so… Aquest tipus de treball fonològic el podeu fer sempre amb les paraules significatives de l’activitat que estigueu fent.

  • Demaneu als alumnes que completin la làmina de treball: Han d’encerclar o marcar amb un gomet la imatge que representa la col.

Què treballem?

Comunicació i llenguatges. Llenguatge verbal

Comprensió i resolució d’una endevinalla. Adquisició i ús de vocabulari nou: les hortalisses. Reconeixement de paraules significatives.

Descoberta de l’entorn

Identificació d’hortalisses.

Què ens proposem?
  • Entendre i resoldre una endevinalla.
  • Gaudir amb els jocs de llenguatge.
  • Aprendre vocabulari relacionat amb l’hort.
  • Reconèixer hortalisses en imatges.
  • Descriure un dibuix.
  • Reconèixer paraules significatives: COL.
Comunicació i llenguatges. Llenguatge verbal

Proposar altres endevinalles. Per exemple:
Sense dir res a ningú, / el meu nom és d’espant; / tant si soc verd com madur, / tinc un gustet molt picant. (All)
Blanca soc de naixement / i vaig vestida amb llacets verds. / Quan em tallen a trossets, / faig plorar tota la gent. (Ceba)
Una senyora s’està al terrat / amb la cua verda i el vestit morat. (Albergínia)
Trobareu més endevinalles a internet.

Treballar el nom de les hortalisses que hi ha en la galeria d’imatges (per exemple, buscar aliments que comencin per la mateixa lletra o so, que tinguin una mateixa lletra, etc.).

Mira
  • Galeria d'imatges d'hortalisses