La força de l'aigua

Ens fixarem en la força que té l’aigua i en els efectes que produeix. Observarem en detall els rius, des de diferents punts de vista, i en farem una representació. Experimentarem i investigarem com es pot aprofitar la força de l’aigua amb diferents finalitats.

Continguts i objectius

LES FASES DEL PROJECTE

Continuem en una fase d’investigació i desenvolupament.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Conèixer com és l’aigua i el cicle natural de l’aigua en la natura ens permet aprofitar-la millor i mirar de conservar-la en condicions perquè tothom en pugui fer ús.
  • Gràcies a les màquines, la força de l’aigua es pot aprofitar per fer diferents activitats i per obtenir energia.
  • Les persones han inventat màquines i han desenvolupat la tecnologia per poder fer diferents activitats o per poder fer-les amb més facilitat.
OBJECTIUS
  • Observar la força de l’aigua quan flueix i reflexionar sobre què implica.
  • Identificar els diferents trams dels rius i les característiques que els defineixen.
  • Aprendre vocabulari relacionat amb els rius.
  • Entendre d’on prové l’aigua dels rius i establir relacions entre el comportament de les riuades i la vegetació del terreny.
  • Experimentar el comportament de l’aigua amb els materials en relació amb la força que té quan s’escola.
  • Treballar de manera cooperativa.
  • Entendre un poema i utilitzar-lo com a font d’inspiració.
  • Representar un riu o vivències relacionades de manera plàstica.
  • Gaudir de la música i les imatges relacionades amb un tema determinat.
  • Construir objectes (màquines) amb una finalitat concreta i descriure’ls: la roda hidràulica.
  • Experimentar amb la força de l’aigua i entendre’n les aplicacions.
  • Reconèixer la força de l’aigua com una font per produir energia elèctrica.
  • Identificar diferents fonts d’energia i diferenciar les que són renovables i netes i les que no ho són.
  • Completar esquemes i textos per sintetitzar els continguts treballats.
  • Contestar preguntes de comprensió oral.
  • Participar en converses sobre els temes proposats.
  • Reflexionar i contestar preguntes raonadament, oralment i per escrit.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE3. Resoldre problemes i reptes, generant, cooperativament, un producte creatiu i innovador a partir de projectes interdisciplinaris i utilitzant diferents formes de raonament com el pensament de disseny i el pensament computacional, per respondre a necessitats concretes.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

CE8. Llegir, interpretar i analitzar, de manera progressivament autònoma, obres o fragments literaris adequats, establint relacions entre ells i identificant el gènere literari i les seves convencions fonamentals, per reconèixer la literatura com a manifestació artística i font de plaer, coneixement i inspiració per crear textos d’intenció literària

Àrea de Lengua castellana y literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

Àrea de Llengua estrangera

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

Àrea d'Educació artística

CE1. Descobrir propostes artístiques de diferents cultures, èpoques i estils, mitjançant la percepció i la vivència, per desenvolupar la curiositat, el respecte i el gaudi.

CE3. Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l’aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La percepció de manera conscient d'elements simples i evidents de l'entorn visual i sonor.
  • La resposta a preguntes plantejades establint connexions.
  • La utilització del vocabulari bàsic relatiu als rius (oral).
  • La Identificació dels diferents trams dels rius i les característiques que els defineixen a partir de l’anàlisi de diferents fonts.
  • La realització adequada d’experiments com a eina de comprovació de diferents fenòmens: seguiment dels protocols, utilització de les eines i materials, la recollida de dades…
  • L’establiment de connexions entre les observacions experimentals i les aplicacions en la vida reals de la força de l’aigua.
  • La construcció d’objectes (roda hidràulica) i l'ús de determinats materials i eines tenint en compte les normes d'ús i seguretat.
  • L'ús d'una font o fonts suggerides en la recerca d’informació per respondre preguntes plantejades sobre les fonts d’energia.
  • La comprensió del sentit global i les idees més rellevants d'un document oral (català, castellà, anglès).
  • L'escolta activa en situacions comunicatives quotidianes i d'aprenentatge.
  • El coneixement i l'aplicació de les normes de conversa: demanar el torn de paraula i tenir respecte vers els altres.
  • La reelaboració individual de textos orals i escrits produïts de manera col·lectiva. 
  • L'escriptura de frases senzilles.
  • La utilització de vocabulari bàsic i estructures morfosintàctiques senzilles (català).
  • La identificació de les preferències, les emocions i els sentiments propis en relació amb la poesia, la música i el visionament d’imatges.
  • El seguiment de les consignes de les estratègies del treball cooperatiu.
  • La utilització dels elements més bàsics del llenguatge visual i plàstic.
  • La participació i la valoració del treball en grup per aconseguir objectius concrets.
  • L'ús de dispositius digitals disponibles com a eines de documentació i reportatge.

Organització d'aula

METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Conversa col·lectiva
  • Treball cooperatiu
  • Investigació 
  • Treball autònom
  • Experimentació
AGRUPACIÓ
  • Tot el grup
  • Individual
  • Per parelles

Materials


Altres Materials

  • Material per fer el mural: paper gran, pintures, llapis, retoladors, imatges per retallar, sorra, cel·lofana...
  • Material per l'experimentació amb l'aigua: palangana, sorra, aigua, gerra, regadora de forats petits, dues pedres grosses
  • Material per la construcció de la roda hidràulica: full de paper, llapis, regle, retolador permanent, trasnportador d'angles, cinta adhesiva, goma d'enganxar forta, 5 palletes de plàstic, 8 culleretes de postre de plàstic, un CD, un bric buit i net

Descripció de l'activitat

LES FASES DEL PROJECTE

Continuem en una fase d’investigació i desenvolupament.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Conèixer com és l’aigua i el cicle natural de l’aigua en la natura ens permet aprofitar-la millor i mirar de conservar-la en condicions perquè tothom en pugui fer ús.
  • Gràcies a les màquines, la força de l’aigua es pot aprofitar per fer diferents activitats i per obtenir energia.
  • Les persones han inventat màquines i han desenvolupat la tecnologia per poder fer diferents activitats o per poder fer-les amb més facilitat.
OBJECTIUS
  • Observar la força de l’aigua quan flueix i reflexionar sobre què implica.
  • Identificar els diferents trams dels rius i les característiques que els defineixen.
  • Aprendre vocabulari relacionat amb els rius.
  • Entendre d’on prové l’aigua dels rius i establir relacions entre el comportament de les riuades i la vegetació del terreny.
  • Experimentar el comportament de l’aigua amb els materials en relació amb la força que té quan s’escola.
  • Treballar de manera cooperativa.
  • Entendre un poema i utilitzar-lo com a font d’inspiració.
  • Representar un riu o vivències relacionades de manera plàstica.
  • Gaudir de la música i les imatges relacionades amb un tema determinat.
  • Construir objectes (màquines) amb una finalitat concreta i descriure’ls: la roda hidràulica.
  • Experimentar amb la força de l’aigua i entendre’n les aplicacions.
  • Reconèixer la força de l’aigua com una font per produir energia elèctrica.
  • Identificar diferents fonts d’energia i diferenciar les que són renovables i netes i les que no ho són.
  • Completar esquemes i textos per sintetitzar els continguts treballats.
  • Contestar preguntes de comprensió oral.
  • Participar en converses sobre els temes proposats.
  • Reflexionar i contestar preguntes raonadament, oralment i per escrit.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE3. Resoldre problemes i reptes, generant, cooperativament, un producte creatiu i innovador a partir de projectes interdisciplinaris i utilitzant diferents formes de raonament com el pensament de disseny i el pensament computacional, per respondre a necessitats concretes.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

CE8. Llegir, interpretar i analitzar, de manera progressivament autònoma, obres o fragments literaris adequats, establint relacions entre ells i identificant el gènere literari i les seves convencions fonamentals, per reconèixer la literatura com a manifestació artística i font de plaer, coneixement i inspiració per crear textos d’intenció literària

Àrea de Lengua castellana y literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

Àrea de Llengua estrangera

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

Àrea d'Educació artística

CE1. Descobrir propostes artístiques de diferents cultures, èpoques i estils, mitjançant la percepció i la vivència, per desenvolupar la curiositat, el respecte i el gaudi.

CE3. Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l’aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La percepció de manera conscient d'elements simples i evidents de l'entorn visual i sonor.
  • La resposta a preguntes plantejades establint connexions.
  • La utilització del vocabulari bàsic relatiu als rius (oral).
  • La Identificació dels diferents trams dels rius i les característiques que els defineixen a partir de l’anàlisi de diferents fonts.
  • La realització adequada d’experiments com a eina de comprovació de diferents fenòmens: seguiment dels protocols, utilització de les eines i materials, la recollida de dades…
  • L’establiment de connexions entre les observacions experimentals i les aplicacions en la vida reals de la força de l’aigua.
  • La construcció d’objectes (roda hidràulica) i l'ús de determinats materials i eines tenint en compte les normes d'ús i seguretat.
  • L'ús d'una font o fonts suggerides en la recerca d’informació per respondre preguntes plantejades sobre les fonts d’energia.
  • La comprensió del sentit global i les idees més rellevants d'un document oral (català, castellà, anglès).
  • L'escolta activa en situacions comunicatives quotidianes i d'aprenentatge.
  • El coneixement i l'aplicació de les normes de conversa: demanar el torn de paraula i tenir respecte vers els altres.
  • La reelaboració individual de textos orals i escrits produïts de manera col·lectiva. 
  • L'escriptura de frases senzilles.
  • La utilització de vocabulari bàsic i estructures morfosintàctiques senzilles (català).
  • La identificació de les preferències, les emocions i els sentiments propis en relació amb la poesia, la música i el visionament d’imatges.
  • El seguiment de les consignes de les estratègies del treball cooperatiu.
  • La utilització dels elements més bàsics del llenguatge visual i plàstic.
  • La participació i la valoració del treball en grup per aconseguir objectius concrets.
  • L'ús de dispositius digitals disponibles com a eines de documentació i reportatge.
METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Conversa col·lectiva
  • Treball cooperatiu
  • Investigació 
  • Treball autònom
  • Experimentació
AGRUPACIÓ
  • Tot el grup
  • Individual
  • Per parelles

Altres Materials

  • Material per fer el mural: paper gran, pintures, llapis, retoladors, imatges per retallar, sorra, cel·lofana...
  • Material per l'experimentació amb l'aigua: palangana, sorra, aigua, gerra, regadora de forats petits, dues pedres grosses
  • Material per la construcció de la roda hidràulica: full de paper, llapis, regle, retolador permanent, trasnportador d'angles, cinta adhesiva, goma d'enganxar forta, 5 palletes de plàstic, 8 culleretes de postre de plàstic, un CD, un bric buit i net