Per què aquest projecte?

El projecte L’AIGUA QUE MOU EL MÓN parteix d’una situació real a l’escola: no surt aigua de l’aixeta. Aquesta situació farà que ens plantegem què pot haver passat i que prenguem consciència de tot el que no podem fer sense aigua. Ens preguntem: És fàcil que l’aigua surti per l’aixeta? I decidim investigar quin és el camí que segueix l'aigua fins a les nostres llars.

Els alumnes exploraran el cicle integral de l’aigua i el paper de l’aigua en la vida quotidiana de les persones des de diferents punts de vista. A més, prendran consciència de la importància que té l'aigua per a la vida i de la necessitat de fer-ne un bon ús.
El repte d'explicar a altres alumnes de l'escola tot el que hagin après sobre l’aigua serà una bona manera de transmetre el missatge que l’aigua és un tresor que cal preservar.

Programació i orientacions generals

Programació

Orientacions generals
  • El projecte sorgeix de la necessitat i del plantejament d'un repte i acaba amb la seva resolució. En la fase COMENCEM, es desperten en els alumnes les ganes de descobrir i investigar sobre l'aigua. Els plantejarem el repte: D'on ve l'aigua i com arriba fins a les nostres aixetes? Comprendrem el repte, ens organitzarem i planificarem com el podem resoldre. Després, INVESTIGAREM quins són els ginys i les infraestructures que han construït les persones per tenir accés a l'aigua. ACABAREM amb la síntesi i la transferència de tot el que hem après.
  • El projecte està pensat per treballar durant un trimestre aproximadament i es proposen vuit activitats amb diferents subactivitats i propostes. Aquestes, però, es poden allargar més o menys en el temps en funció de la seva personalització i de l'interès i la motivació del grup classe.
  • El projecte conté:
    • Material i recursos per al mestre (guia i recursos digitals).
    • Material col·lectiu.
    • Material per a l'alumne.
Els nens i les nenes han de comprendre que...
  • Les persones, com la resta d’éssers vius, necessitem l’aigua per viure, però també per fer moltes altres accions quotidianes.
  • Per tenir accés a l’aigua en tot moment, les persones, al llarg de la història, han pensat i construït tota una sèrie de ginys i infraestructures.
  • Les persones han inventat màquines i han desenvolupat la tecnologia per poder fer diferents activitats o per fer-les amb més facilitat.
  • Gràcies a les màquines, la força de l'aigua es pot aprofitar per fer diferents activitats i per obtenir energia.
  • Conèixer com és l’aigua i el cicle integral de l’aigua ens permet aprofitar-la millor i mirar de conservar-la en condicions perquè tothom la pugui fer servir.
  • Les persones intervenen en el cicle natural de l'aigua amb les seves accions (cicle urbà de l'aigua) i confeccionen el que s'anomena el cicle integral de l'aigua.
  • Una actitud responsable en la utilització de l’aigua ajuda a garantir que tots puguem gaudir d’aigua potable en un futur.
Comencem. El repte

Què en sabem, de l'aigua? D'on ve? Quin recorregut fa fins a arribar a les nostres aixetes? Per a què la fem servir? Què se'n fa, un cop l'hem feta servir? 

Aquesta fase inicial consta de dues activitats amb diferents subactivitats. Plantegem el repte, el comprenem i planifiquem què hem de fer: expressem el que sabem del tema i establim què ens falta per saber i per on començarem a investigar. Farem un esquema que segueixi els eixos de coneixement següents: d'on ve o d'on surt l'aigua (l'aigua a la biosfera, cicle de l'aigua...), quins usos hi donem (domèstic, obtenció d'energia, moviment de màquines, fabricació de productes..., a més de ser part essencial de la nutrició dels éssers vius) i què en fem, un cop l'hem feta servir (la gestió de l'aigua potable: depuradores, controls sanitaris, estalvi...). 

Cada alumne pot incloure en la seva carpeta d'aprenentatge els diferents materials (evidències d'aprenentatge) que anem elaborant: fitxes, dibuixos, imatges...

Investiguem

Per resoldre el repte, cal que investiguem i fem activitats dirigides a aprendre el que no sabem sobre l'aigua.

Coneixerem quines són les característiques de l'aigua com a substància i quin és el seu cicle en la natura, experimentarem amb els canvis d'estat i els processos del cicle de l'aigua, entendrem la importància de tenir aigua corrent i identificarem les estructures de subministrament que hi estan relacionades; descobrirem les característiques del cicle integral de l'aigua, experimentarem amb les propietats hidràuliques i n'entendrem les aplicacions. També ens fixarem en la força que té l'aigua i en els seus efectes. Observarem en detall els rius i experimentarem com es pot aprofitar l'aigua amb diferents finalitats. Finalment, abordarem el tema del tractament de les aigües residuals i prendrem consciència de com és d'important estalviar aigua.

Al llarg d'aquestes quatre activitats aprendrem conceptes i maneres de treballar individualment, en grup, i també per parelles. Farem servir rutines de pensament i estructures cooperatives i resoldrem activitats que ens faran conscients del propi procés d'aprenentatge.

Acabem. El producte final

En aquesta fase de l'itinerari farem una síntesi de tot allò que hem après i elaborarem un producte que doni resposta al repte plantejat: una exposició o conferència a l'escola per fer-ne difusió entre la resta d'alumnes i les famílies.

Material recomanat

COM PODEM FER SERVIR ELS MATERIALS?

Per treballar durant el projecte, disposem de diferents tipus de materials editats, en diferents suports, però per aconseguir personalitzar i fer nostre el projecte segurament haurem de fer servir altres materials relacionats amb la pròpia experiència dels alumnes o bé materials estretament vinculats amb el que es treballi en cada moment a l'aula.

El projecte L’AIGUA QUE MOU EL MÓN parteix d’una situació real a l’escola: no surt aigua de l’aixeta. Aquesta situació farà que ens plantegem què pot haver passat i que prenguem consciència de tot el que no podem fer sense aigua. Ens preguntem: És fàcil que l’aigua surti per l’aixeta? I decidim investigar quin és el camí que segueix l'aigua fins a les nostres llars.

Els alumnes exploraran el cicle integral de l’aigua i el paper de l’aigua en la vida quotidiana de les persones des de diferents punts de vista. A més, prendran consciència de la importància que té l'aigua per a la vida i de la necessitat de fer-ne un bon ús.
El repte d'explicar a altres alumnes de l'escola tot el que hagin après sobre l’aigua serà una bona manera de transmetre el missatge que l’aigua és un tresor que cal preservar.

Programació

Orientacions generals
  • El projecte sorgeix de la necessitat i del plantejament d'un repte i acaba amb la seva resolució. En la fase COMENCEM, es desperten en els alumnes les ganes de descobrir i investigar sobre l'aigua. Els plantejarem el repte: D'on ve l'aigua i com arriba fins a les nostres aixetes? Comprendrem el repte, ens organitzarem i planificarem com el podem resoldre. Després, INVESTIGAREM quins són els ginys i les infraestructures que han construït les persones per tenir accés a l'aigua. ACABAREM amb la síntesi i la transferència de tot el que hem après.
  • El projecte està pensat per treballar durant un trimestre aproximadament i es proposen vuit activitats amb diferents subactivitats i propostes. Aquestes, però, es poden allargar més o menys en el temps en funció de la seva personalització i de l'interès i la motivació del grup classe.
  • El projecte conté:
    • Material i recursos per al mestre (guia i recursos digitals).
    • Material col·lectiu.
    • Material per a l'alumne.
Els nens i les nenes han de comprendre que...
  • Les persones, com la resta d’éssers vius, necessitem l’aigua per viure, però també per fer moltes altres accions quotidianes.
  • Per tenir accés a l’aigua en tot moment, les persones, al llarg de la història, han pensat i construït tota una sèrie de ginys i infraestructures.
  • Les persones han inventat màquines i han desenvolupat la tecnologia per poder fer diferents activitats o per fer-les amb més facilitat.
  • Gràcies a les màquines, la força de l'aigua es pot aprofitar per fer diferents activitats i per obtenir energia.
  • Conèixer com és l’aigua i el cicle integral de l’aigua ens permet aprofitar-la millor i mirar de conservar-la en condicions perquè tothom la pugui fer servir.
  • Les persones intervenen en el cicle natural de l'aigua amb les seves accions (cicle urbà de l'aigua) i confeccionen el que s'anomena el cicle integral de l'aigua.
  • Una actitud responsable en la utilització de l’aigua ajuda a garantir que tots puguem gaudir d’aigua potable en un futur.
Comencem. El repte

Què en sabem, de l'aigua? D'on ve? Quin recorregut fa fins a arribar a les nostres aixetes? Per a què la fem servir? Què se'n fa, un cop l'hem feta servir? 

Aquesta fase inicial consta de dues activitats amb diferents subactivitats. Plantegem el repte, el comprenem i planifiquem què hem de fer: expressem el que sabem del tema i establim què ens falta per saber i per on començarem a investigar. Farem un esquema que segueixi els eixos de coneixement següents: d'on ve o d'on surt l'aigua (l'aigua a la biosfera, cicle de l'aigua...), quins usos hi donem (domèstic, obtenció d'energia, moviment de màquines, fabricació de productes..., a més de ser part essencial de la nutrició dels éssers vius) i què en fem, un cop l'hem feta servir (la gestió de l'aigua potable: depuradores, controls sanitaris, estalvi...). 

Cada alumne pot incloure en la seva carpeta d'aprenentatge els diferents materials (evidències d'aprenentatge) que anem elaborant: fitxes, dibuixos, imatges...

Investiguem

Per resoldre el repte, cal que investiguem i fem activitats dirigides a aprendre el que no sabem sobre l'aigua.

Coneixerem quines són les característiques de l'aigua com a substància i quin és el seu cicle en la natura, experimentarem amb els canvis d'estat i els processos del cicle de l'aigua, entendrem la importància de tenir aigua corrent i identificarem les estructures de subministrament que hi estan relacionades; descobrirem les característiques del cicle integral de l'aigua, experimentarem amb les propietats hidràuliques i n'entendrem les aplicacions. També ens fixarem en la força que té l'aigua i en els seus efectes. Observarem en detall els rius i experimentarem com es pot aprofitar l'aigua amb diferents finalitats. Finalment, abordarem el tema del tractament de les aigües residuals i prendrem consciència de com és d'important estalviar aigua.

Al llarg d'aquestes quatre activitats aprendrem conceptes i maneres de treballar individualment, en grup, i també per parelles. Farem servir rutines de pensament i estructures cooperatives i resoldrem activitats que ens faran conscients del propi procés d'aprenentatge.

Acabem. El producte final

En aquesta fase de l'itinerari farem una síntesi de tot allò que hem après i elaborarem un producte que doni resposta al repte plantejat: una exposició o conferència a l'escola per fer-ne difusió entre la resta d'alumnes i les famílies.

COM PODEM FER SERVIR ELS MATERIALS?

Per treballar durant el projecte, disposem de diferents tipus de materials editats, en diferents suports, però per aconseguir personalitzar i fer nostre el projecte segurament haurem de fer servir altres materials relacionats amb la pròpia experiència dels alumnes o bé materials estretament vinculats amb el que es treballi en cada moment a l'aula.

Aquest projecte ha estat concebut i elaborat per l'equip pedagògic i editorial de Text-laGalera:

Autoria i coordinació del projecte: Núria Gonzàlez

DISSENY: CASS

Maquetació: Montserrat Estévez

Coordinació pedagògica: Anna Canals

Direcció: Xavier Carrasco

Redacció i edició: Meritxell Armengol

Il·lustracions: Roger Zanni

Fotografies: Dreamstime, Istockphoto, Pixabay, Wikimedia Commons

Disseny digital: Carles Marsal

Correcció: M. Mercè Estévez

Desenvolupament Guia digital: Basetis

Aquest projecte ha estat elaborat per l'equip pedagògic i editorial de Text-LaGalera a partir dels materials ideats per Fundació Jesuïtes Educació.

Qualsevol mena de reproducció, distribució, comunicació pública o transformació d'aquesta obra resta rigorosament prohibida i estarà sotmesa a les sancions establertes per la llei. L'editor faculta el CEDRO (Centre Espanyol de Drets Reprogràfics, www.cedro.org) perquè pugui autoritzar-ne la fotocòpia o l'escanejat d'algun fragment a les persones que hi estiguin interessades.