Triem la informació (26-45)

PRACTICA

  • Proposeu als alumnes l’audició de les lectures El pont del diable Pictos.ai i Segon trimestre Pictos.ai, que els en facilitaran la comprensió.
  • Els alumnes poden continuar treballant l’anàlisi de textos narratius amb l’activitat interactiva Tipologia textual Pictos.ai.

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

  • En funció de la diversitat del vostre alumnat, disposeu de més activitats fotocopiables, tant de reforç Pictos.ai com d’ampliació Pictos.ai.

AVALUA’T

  • Un cop acabada la unitat, els alumnes disposen d’un test d’autoavaluació en el QUADERN INTERACTIU.
  • Podeu avaluar l’adquisició dels continguts i de les competències bàsiques dels vostres alumnes amb el control d’aquesta unitat en format Word Pictos.ai o en format PDF Pictos.ai.

1

El text correcte és el b. El text a no és un bon resum perquè no explica fets importants de la llegenda i, en canvi, sí que explica detalls innecessaris, com, per exemple, que va cantar el gall de can Cortès. El text c conté incorreccions.

2

a Volia trobar-ne una d’oberta per a canviar-se.

b Duia una dessuadora i texans; segurament portava unes sabates planes o sabatilles d’esport.

c Que sembla una altra persona i que la faldilla és massa curta. Li crida l’atenció que s’hagi pintat els llavis.

d Estan neguitoses. “Anem, que ja fem tard!”; “Tu segueix-me. No t’allunyis, em sents? Anem fins al banc. Jo sec i tu esperes. No t’allunyis, Martina, per l’amor de Déu!”

e Resposta oberta.

3

a “El pont del diable”, en tercera persona; “Segon trimestre”, en primera persona.

b “El pont del diable”: el Montseny, un camp prop de Palau-solità i la zona de Martorell on hi ha el pont del Diable. “Segon trimestre”: tres carrers més avall de l’escola.

c Els personatges de la llegenda —el cavaller (diable) i la serventa— són inversemblants perquè protagonitzen accions que no tenen l’aparença de veritat. Tot i així, podem dir que la serventa està caracteritzada de manera versemblant (les paraules que se li atribueixen en queixar-se d’haver d’anar a buscar aigua tantes vegades ho són). Les noies del text d’Àngel Burgas són versemblants, resulten creïbles, tenen l’aparença que podrien tenir unes noies reals i parlen com noies reals.

d “El pont del diable”, en una època antiga; d’una banda perquè s’hi explica la construcció d’un pont que sabem que és molt antic; de l’altra, perquè es parla de la serventa d’un hostal que, com en temps passats, no disposa d’aigua corrent i ha d’anar a buscar aigua a la font cada dia per a fer la seva feina. “Segon trimestre”, en una època actual, contemporània; pel títol, pel tipus de roba que porta una de les protagonistes i perquè s’hi esmenta un banc.

e Resposta oberta.

f Resposta oberta.

4

Resposta model:

Llegenda referent al menhir de la Pedra del Diable que hi ha a Santa Pau, a la Garrotxa: una mossa s’havia de casar amb un jove que l’esperava a l’altra banda del Ter, a prop de Girona. El riu baixava molt ple i no podia travessar-lo. La noia va prometre l’ànima al diable si abans de les dotze de la nit la portava a l’altra banda. El dimoni es va posar a construir un pont de pedra i, volant per l’aire, duia grans roques des del Pirineu. Mentre portava l’última, va arribar la mitjanit i la va deixar caure amb gran terrabastall al lloc per on passava.

5

Resposta procedimental.

6

Resposta oberta i procedimental.

Àudio

00:00

x