Castanyes, bolets i fulles seques

10 oct. 2018 | Ara ve...

Ara ve… la tardor. Al nostre entorn, el color de les fulles ja ha canviat, al mercat es venen castanyes, magranes, carbasses… i al bosc ja se sent l’olor de ceps, rovellons i camagrocs. Ens n’hem adonat? Et suggerim una proposta lúdica per descobrir què ens porta la tardor i treballar la percepció visual dels més petits.

Descobrim les fotografies amagades

  • Per començar la proposta i motivar l’interès dels alumnes, abans que arribin amagueu fotografies d’elements característics de la tardor en diferents espais de l’aula (fulles seques, bolets, fruites: castanya, poma, mandarina, caqui, codony, raïm…).
  • Ja a l’aula i en rotllana, proposeu als alumnes jugar a trobar les “fotografies amagades” (fulles, bolets o fruites…) que hi ha per l’aula. Adapteu la quantitat de fotografies que han de trobar els nens i les nenes segons el vostre grup. També podeu proposar-los buscar-les per parelles.
  • Podeu fer més o menys fàcil el joc ajudant els alumnes amb pistes; per exemple: ensenyar fotografies del que han de buscar, escriure els noms del que han de buscar a la pissarra (pels de P5) i/o dir-los fred o calent segons si estan lluny o a prop de l’element que busquen.

Creem un joc per l’espai de la tardor

  • Podeu crear un espai lúdic amb jocs de taula relacionats amb elements de la tardor. Un dels jocs pot ser de percepció visual.
  • Per crear el joc, necesiteu el tauler “Mirem mirem” i les fotografies que els nens i les nenes han trobat amagades a l’aula (podeu fer servir més fotografies que les que heu amagat).
  • Imprimiu el tauler en 4 cartolines DINA4 i plastifiqueu-lo.
  • Expliqueu als alumnes en què consisteix el joc: feu una pila amb les fotografies cap per avall. El/la mestra agafa una fotografia i els alumnes la busquen al tauler. El primer que la veu se la queda. Al final guanya el que en té més.
  • Jugueu entre tots o bé feu grups de tres o quatre. Feu tantes còpies del tauler i les fotografies com grups juguin. Segons el grup, podeu fer variacions del joc afegint-hi més o menys dificultat.
  • Al final, també podeu proposar escriure les paraules que representen les fotografies.

Fem altres jocs amb les mateixes fotografies

Feu servir les fotografies per crear altres jocs per al racó de jocs. Per exemple:

  • “Tres en ratlla”. Dibuixeu un tauler i feu servir dues fotografies per fer les fitxes)
  • “Trobar el disbarat”. Presenteu les fotografies seguint un criteri determinat. Els alumnes han de trobar l’element que no segueix aquest criteri.
  • “Famílies”. Agrupar les imatges per colors, tipus d’element (fruita, planta, comestible o no, color…).

SI ETS USUARI IMAGINA!

  • Feu servir les fotografies per crear les vostres peces del joc de memòria. Imprimiu les fotografies, retalleu-les i poseu-les dins les fundes del joc de la vostra caixa.
  • Jugueu a confegir i escriure els noms de les fruites o els bolets amb l’Atrapalletres o bé a la pissarra màgica.
  • Feu servir l’aplicació DocuImagina per documentar la proposta de jocs.
  • La mascota us pot ajudar a presentar els jocs de manera més  amable.