El nostre regal

5 des. 2019 | Ara ve...

Ara ve… Nadal, temps d’il·lusió i de màgia, i de llums de colors que il·luminen les cases i els carrers. Et suggerim una proposta plàstica perquè cada nen i nena tinguin el seu secret: un regal per casa.

Parlem del Nadal i descobrim objectes amagats

  • En rotllana, proposeu als nens i les nenes buscar elements nadalencs que haureu amagat per l’aula. Què són? Quants n’hem trobat? Com són? En teniu a casa? Guardeu-los en una capsa i, un cop els tingueu tots, proposeu que es fixin, per exemple, en la seva forma. Què hem trobat? Quina forma tenen?
    • Una bola? És un cercle? És plana? Té volum? Té costats?
    • Un estel? Quina forma té? Té triangles iguals?
    • Un regal? És un quadrat? Un cub?
  • Als alumnes més grans, podem fer-los veure les diferències entre les formes geomètriques planes i els cossos geomètrics amb volum. Als més petits els podem fer veure les semblances i les diferències en les formes, les mides i els colors i altres característiques que les defineixin.

Fem un guarniment per decorar casa nostra

  • Proposeu als alumnes jugar a construir possibles guarniments a partir de formes geomètriques semblants a les que han trobat en aquests elements. Feu servir materials com plastilina, bastonets de fusta, canyetes de plàstic… Després d’aquest treball manipulatiu plantegeu-los fer el guarniment de Nadal per regalar als pares i les mares… Serà el nostre secret. Què farem? Un arbre? Com el farem? Ben fàcil…
  • Per fomentar la imaginació i la creativitat, podeu deixar que els alumnes aportin idees sobre com farien un arbre amb els tres bastonets plans de fusta. Al final, i segons les aportacions de cadascú, suggeriu fer l’arbre unint els tres bastonets en forma de triangle.

Com es fa?

  • Per començar, el mestre o la mestra enganxa amb silicona calenta els tres bastonets de manera que formin un triangle equilàter.
    Els alumnes pinten el triangle i, un cop sec, l’envernissen amb purpurina i fixador. Després pinten un estel de fusta o goma eva de color groc (o qualsevol altre color) i l’envernissen amb purpurina.
    Quan estigui sec, cal enganxar l’estel en l’angle superior del triangle.
    Per decorar l’estructura de bastonets, els alumnes hi poden enganxar lliurement pompons de coloraines o botons de colors. Per acabar, cal fer la base de l’arbre amb un tros de cartolina ondulada marró i enganxar un tros de corda, al revers de l’estel per poder-lo penjar.

Personalitzem el nostre arbre

  • I ara ve el millor… Qui són els més importants durant les festes de Nadal? Els nens i les nenes! Per acabar el guarniment i personalitzar-lo, enganxeu, per la part de darrere del triangle, una fotografia de cada nen retallada en forma de triangle. Cal que prèviament demaneu a les famílies una fotografia del seu fill o filla, de primer pla que faci 10 × 15 cm.

SI ETS USUARI IMAGINA!

  • Entreu a l’Àrea d’educadors, accediu als recursos de la vostra caixa IMAGINA! i feu la proposta IMAGINA! Com felicitar les festes de Nadal que trobareu en l’apartat “Recursos globals”.
  • Feu servir les peces IMAGINA! de formes, mides i colors per treballar les formes geomètriques.
  • Documenteu les activitats de Nadal (el concert, la sortida a la Fira de Santa Llúcia, el dia de fer cagar el tió, el pessebre…) amb l’aplicació DocuImagina.