Reconeixes els senyals de perill?

26 març 19 | La Notícia de la Setmana

Cada dia hi ha accidents, per desgràcia sembla que són inevitables. Aquestes últimes setmanes n’hem vist de tipus diferents: sobretot de mitjans de transport, però també incendis amb víctimes mortals… Cada vegada som més i ens belluguem més, i és lògic que hi hagi situacions imprevistes que ens posen en perill. Per mirar de disminuir el nombre d’accidents es treballa en la prevenció en molts camps diferents, i per això s’han dissenyat i unificat senyals de perill gairebé universals.

Si ets profe de naturals o socials

Et proposem unes activitats per millorar el coneixement dels molts senyals de perill que salven i salvaran vides:

1 Busqueu 10 senyals de perill i elements de seguretat que conegueu.

Nota per al docent:

Aquí en teniu alguns exemples:

  • Semàfors
  • Llums de fre
  • Llum del darrere de bicicletes, patinets…
  • Llums d’emergència
  • Classificació per edats segons els continguts a visionar a la TV
  • Vehicles de bombers
  • Extintors
  • Senyals de trànsit de perill o prohibició
  • Obstacles mòbils: baranes, cons, barreres de peatge…
  • Senyals de perill per sòls humits
  • Cons de delimitació de carrils
  • Senyals de no tocar
  • Codificació de materials perillosos (càustics, inflamables, àcids…)
  • Fars
  • Senyals de risc biològic, elèctric, radioactiu i químic

2 Agrupeu aquests senyals i elements a partir de característiques comunes.

Nota per al docent:

Com a mínim haurien de sortir diverses agrupacions segons el color (probablement sortirà el vermell) i/o el contrast de colors (probablement sortirà el groc /negre).

3 Identifiqueu possibles situacions de perill que us podeu trobar en el vostre entorn (escola, carrer, casa…) i dissenyeu un nou senyal de perill tenint en compte les característiques que heu identificat abans.

4 Mireu el vídeo “Why red is used as a danger signal?” sobre la longitud d’ona dels diferents colors i el perquè del color vermell com a senyal de perill.

5 Observeu aquestes fotografies de salamandres i contesteu:

  • Aquest patró de colors pot tenir alguna cosa a veure amb situacions de perill?
Nota per al docent:

Alguns animals, com les salamandres, han evolucionat adoptant uns patrons de colors que indiquen que són animals tòxics. D’aquests patrons se’n diuen coloracions aposemàtiques. Molts amfibis presenten coloracions aposemàtiques que els ajuden a lliurar-se de la mossegada de molts depredadors que saben interpretar el missatge.

6 Feu l’exercici a l’inrevés! Dissenyeu (tenint en compte els colors, les formes, etc.) la indicació per un espai segur.