Educació emocional a les escoles

24 abr. 19 | La Notícia de la Setmana

Molts dels problemes de la societat actual tenen un substrat emocional. N’hi ha prou de llegir la premsa i seguir les notícies pels mitjans de comunicació per constatar que vivim constantment amb ansietat, estrès i fins i tot depressió. Hi ha conflictes, suïcidis, consum de drogues, comportaments de risc, etc. Si ens hi fixem, en tots aquests exemples es manifesta un cert analfabetisme emocional, que s’observa en la incapacitat per controlar la impulsivitat i la ira i per prevenir la violència i la baixa tolerància a la frustració.

És per això que algunes comunitats autònomes, com per exemple les Canàries, han incorporat en els seus currículums de primària una assignatura d’educació emocional. Ho han fet esgarrapant hores a les matèries de matemàtiques i llengua i diuen que com a resultat veuen que els alumnes s’ho pensen molt abans d’insultar o jutjar un company i que són capaços de comunicar allò que senten i buscar solució als conflictes.

Si ets professor de valors…

Et proposem unes activitats per valorar si és necessària l’educació emocional a l’escola i si realment estem emocionalment ben educats.

1 Sense buscar informació, intenteu escriure una definició dels conceptes “educació emocional” i “emoció”.

  • Us ha estat difícil escriure aquestes definicions?
  • Tots els companys heu escrit definicions semblants?
  • Us heu desviat de les definicions més acceptades? En què us heu desviat?

L’emoció és un estat mental intens que sorgeix en el sistema nerviós de manera espontània i provoca una resposta psicològica positiva o negativa.

L’educació emocional és l’educació centrada a conèixer i reconèixer els sentiments i les emocions, propis i dels altres, i a fer-les servir de manera adaptativa. Així doncs, l’educació emocional pretén aprendre a identificar i expressar emocions i sentiments, treballant la forma d’interaccionar amb el món.

 

2  Escriviu en un paper quines són les emocions que pot sentir qualsevol mamífer. Us donem una pista: només n’hi ha sis.

  • N’heu encertat gaires?
  • Què creieu que són tots els conceptes que heu escrit i que no són emocions?
Nota per al docent

Les emocions bàsiques són alegria, tristesa, por, ràbia o ira, sorpresa i aversió. Probablement l’alumnat haurà escrit coses com amor, nostàlgia, etc. Aquestes s’identifiquen com a sentiments. Un sentiment no és només una reacció física intensa, sinó també el fruit del coneixement conscient de l’emoció acompanyat d’una reflexió o interpretació d’una situació.

  • Dibuixeu les cares d’individus amb expressions d’alegria, tristesa, ràbia i por. Els vostres companys han dibuixat cares gaire diferents?

3 Raoneu què pot disparar una emoció i quina és la reacció més primitiva i visceral que un individu sent respecte cadascuna de les emocions bàsiques.

  • Per fer-ho, completeu la taula següent:
Nota per al docent:

Hi ha moltes maneres d’omplir la taula, però totes haurien d’encaminar-se al següent…

Mal • Ràbia • Fer mal
Pèrdua • Tristesa • Aïllar-se
Perill • Por • Fugir
Satisfacció • Alegria • Compartir

4 Investigueu el perquè de les nostres emocions i com reconduir-les sense bloquejar-les.

  • Llegiu el text següent:

Les reaccions a cada emoció tenen una explicació evolutiva i obeeixen a estratègies de supervivència que tenen poc a veure amb el món en què vivim ara mateix. Sovint hem de reconèixer aquestes emocions i regular-les de forma racional. Aquest és el gran repte de l’educació emocional. Molts adults, en lloc d’intentar reconduir les emocions, les bloquegem, és a dir, no reconeixem el que sentim i actuem com si no passés res. Els bloquejos produeixen bucles de malestar. Entre els bucles de malestar trobem els processos següents:

  • Somatitzacions.
  • Pensaments obsessius.
  • Conductes compulsives (menjar en excés, comprar en excés, sobreactuar).
  • Emocions paràsites (ansietat, depressió, culpa, impotència, rancúnia…).

Si ets tutor…

Et proposem unes activitats per comprovar que les emocions no es mostren sempre de la mateixa manera, o que les expressions es poden interpretar de maneres diferents.

1 Llegiu aquest article de la BBC, que parla sobre les diferents interpretacions del fet de somriure, que és una expressió que es pot fer servir per manifestar emocions molt diferents i, a vegades, fins i tot oposades.

  • Has somrigut alguna vegada de totes aquestes maneres?

2 Explica dues ocasions en què hagis somrigut en situacions poc habituals o per causes poc freqüents com les que explica l’article de l’activitat anterior.

3 Fes un estudi similar però ara amb el plor en lloc del somriure.

  • En quins casos es pot expressar la mateixa emoció rient o plorant?
Nota per al docent:

Treballeu els casos que explica l’article i detecteu entre tots en quins és possible plorar en lloc de riure o somriure.